Perception of Peruvian university students about virtual education in the context of the COVID-19 pandemic.

Resumen

ABSTRACT

Since 2020, the COVID-19 pandemic has forced higher education institutions to implement the virtual teaching-learning modality in order not to interrupt the educational service, comply with the provisions of social distancing and thus avoid increasing the rate of infections. However, this disruption brought with it some unforeseen problems and limitations during its implementation. Therefore, the objective of this research was to analyze the perception of university students in the Madre de Dios region about virtual education during the COVID-19 pandemic. The approach was quantitative, the design was non-experimental, and the type was cross-sectional descriptive. The sample was made up of 302 students to whom the PAVDO-C Questionnaire was applied, an instrument with adequate levels of validity based on content and reliability. According to the results, the perception of 41.4% of the students about the virtual education that was being implemented was partially favorable, 33.4% was favorable and 25.2% was unfavorable. Likewise, it was determined that some sociodemographic and academic variables such as gender, university of origin, employment status, and area of residence were significantly associated with said perception. Finally, it was concluded that the students were characterized by having a partially favorable perception of virtual education, for which universities needed to continue developing the digital and didactic skills of teachers so that they can improve their virtual pedagogical practice and thus teaching. be more suitable.

Keywords: Virtual education, perception, students, university education, COVID-19.

 RESUMEN

Desde el año 2020, la pandemia de COVID‐19 obligó a las instituciones de educación superior a implementar la modalidad virtual de enseñanza – aprendizaje con el propósito de no interrumpir el servicio educativo, cumplir con las disposiciones de distanciamiento social y así evitar incrementar la tasa de contagios. Sin embargo, dicha disrupción trajo consigo algunos problemas y limitantes no previstas durante su implementación. Por ello, el objetivo de la presente investigación fue analizar la percepción de los estudiantes universitarios de la región Madre de Dios sobre la educación virtual durante la pandemia de COVID-19. El enfoque fue cuantitativo, el diseño fue no experimental y el tipo, descriptivo transversal. La muestra fue conformada por 302 estudiantes a quienes se les aplicó el Cuestionario PAVDO-C, instrumento con adecuados niveles de validez basada en el contenido y confiabilidad. Según los resultados, la percepción del 41,4% de los estudiantes acerca de la educación virtual que se venía implementando fue parcialmente favorable, del 33,4% fue favorable y del 25,2% fue desfavorable. Asimismo, se determinó que algunas variables sociodemográficas y académicas como el género, la universidad de procedencia, la condición laboral y la zona de residencia se asociaban de manera significativa a dicha percepción. Finalmente, se concluyó que los estudiantes se caracterizaban por tener una percepción parcialmente favorable sobre la educación virtual, por lo cual era necesario que las universidades continúen desarrollando las competencias digitales y didácticas de los docentes para que puedan mejorar su práctica pedagógica virtual y así la enseñanza sea más adecuada.

Palabras clave: Educación virtual, percepción, estudiantes, educación universitaria, COVID-19.

Publicado
2023-01-10
Cómo citar
Estrada Araoz, E. G., Paredes Valverde, Y., Quispe Herrera, R., Gallegos Ramos, N. A., & Mori Bazán, J. (2023). Perception of Peruvian university students about virtual education in the context of the COVID-19 pandemic. Universidad Y Sociedad, 15(1), 101-107. Recuperado a partir de https://rus.ucf.edu.cu/index.php/rus/article/view/3521