La Revista “Universidad y Sociedad” (RUS) en su versión electrónica, nació en víspera del XXX Aniversario de la Universidad de Cienfuegos “Carlos Rafael Rodríguez” (2008), con el objetivo de propiciar el intercambio en áreas de las ciencias sociales, humanísticas, económicas, técnicas y otras con un carácter interdisciplinario e integrado a nivel nacional e internacional.

Para ello, integra a una comunidad de expertos, docentes, investigadores y profesionales con intereses en tales perfiles. Asimismo, desarrolla espacios de colaboración en el ámbito de la gestión del conocimiento y la innovación para el desarrollo de la sociedad a través de la publicación y difusión de resultados científicos y la generalización de experiencias en las instituciones académicas y de investigación.

Desde su inicio, ha cambiado de aspecto y tecnología dos veces a fin de mantener una imagen y un acceso acorde con el código abierto que permite la Web 2.0; con una evolución tanto técnica, como estética.

La Revista dedica el ochenta por ciento (80%), o más del volumen de cada edición, a la publicación de artículos originales; y el resto a temas vinculados con la divulgación de la ciencia y la innovación.

Entre las ventajas específicas que tiene publicar en “Universidad y Sociedad” se encuentra, en primer lugar, ser rentable para el autor, dado su carácter de acceso abierto a la literatura científica en idioma español, que promueve la eliminación de los monopolios y las restricciones económicas, legales y tecnológicas, que supone la publicación en editoriales que trabajan en el formato tradicional; concentrándose en lo esencial: brindar una mayor accesibilidad para los documentos y una mayor visibilidad para los autores.

En segundo lugar, ofrece a los autores un proceso de evaluación de sus trabajos mucho más ágil; esto es, el comité editorial que conforma nuestra publicación revisa, evalúa y califica los trabajos sometidos en un tiempo prudencial, de manera que se agiliza también el proceso de publicación, de ser aceptado un trabajo.

Nuestro comité editorial, del cual forman parte prestigiosos académicos e investigadores, del ámbito nacional e internacional, está comprometido con la agilidad de este proceso. Asimismo, se abren las puertas a los nuevos autores que desean presentar a la comunidad científica sus trabajos de investigación y que no son admitidos en otras revistas.

Un aspecto importante resulta la calidad de los contenidos. Es responsabilidad de la dirección y su consejo editorial ofrecer un producto de la máxima calidad. El impacto de la publicación se sustenta en que:

• El 80 % del total de los contenidos son originales de interés científico o técnico. El 20 % del total del total de cada edición está dedicado a temas vinculados con la divulgación de la ciencia y la innovación.

• Ofrece minuciosas instrucciones a los autores para la presentación de los artículos y la elaboración de las referencias y rigurosa evaluación por pares.

• Tiene servicios de valor añadido (alertas, foros, guías de enlaces, entre otros), que permitirán mantener un contacto permanente entre el investigador, los revisores y el Consejo Editorial sobre el proceso de edición.

• Difunde los contenidos en bases de datos bibliográficas, portales de agregación de revistas y directorios internacionales, que posicionan los artículos en los primeros puestos de los resultados de buscadores como Google Scholar.

La Revista se encuentra reconocida en el Registro Nacional de Publicaciones Seriadas (La Habana, Cuba), RNSP: 2190, tomo 1, folio 196 y está indexada en directorios, catálogos y bases de datos internacionales como: Latindex, Directory of Research Journals Indexing (DRJI), Directory of Open Accesss Journals (DOAJ), la Biblioteca Científico-Electrónica en Línea (en inglés Scientific Electronic Library Online, SciELO) y el Emerging Sources Citation Index (ESCI) de la Web of Science.

History of the Journal

The "Universidad y Sociedad" (RUS) Journal in its electronic version, was born on the eve of the XXX Anniversary of the University of Cienfuegos "Carlos Rafael Rodríguez" (2008), with the aim of promoting the exchange in areas of social, humanistic, economic, technical and others sciences with an interdisciplinary character and it is integrated nationally and internationally.

To do this, it integrates a community of experts, teachers, researchers and professionals with interests in those profiles. It also develops collaborative spaces in the field of knowledge management and innovation for the development of society through the publication and dissemination of scientific results and the generalization of experiences in academic and research institutions.

Since its beginning, it has changed its appearance and technology twice in order to maintain an image and access consistent with the open source that Web 2.0 allows; with an evolution both technical and aesthetic.

The Journal dedicates eighty percent (80%), or more of the volume of each edition to the publication of original articles; and the rest to issues related to the dissemination of science and innovation.

Among the specific advantages that it has to publish in "Universidad y Sociedad" Journal is, first of all, to be profitable for the author, given its character of open access to scientific literature in Spanish, which promotes the elimination of monopolies and economic, legal and technological restrictions, which involves publishing in editorial houses that work in a traditional format; focusing on the essentials: providing greater accessibility for documents and greater visibility for authors.

Secondly, it offers its authors a much more agile evaluation process of their works; that is, the editorial committee that makes up our publication reviews, evaluates and qualifies the works sometimes in a reasonable time, so that the publication process is also expedited, if a work is accepted.

Our Editorial Board, of which prestigious academics and researchers are part of the national and international scope, is committed to the agility of this process. Likewise, the doors are opened to new authors who wish to present their research papers to the scientific community and who are not admitted to other journals.

It is the responsibility of the management and its editorial board to offer a product of the highest quality. The impact of the publication is based on:

• 80% of the total contents are of original scientific or technical interest. 20% of the total of each edition is dedicated to topics related to the dissemination of science and innovation.

• Offers detailed instructions to the authors for the presentation of the articles and the elaboration of the references and rigorous peer evaluation.

• It has value-added services (alerts, forums, links guides, among others), which will allow permanent contact among the researcher, the reviewers and the Editorial Board about the editing process.

• Disseminates the contents in bibliographical databases, journal aggregation portals and international directories, which position the articles in the top positions of searchers such as Google Scholar.

The Journal is recognized in the National Registry of Serial Publications (Havana, Cuba), RNSP: 2190, volume 1, folio 196 and it is indexed in international directories, catalogs and databases such as: Latindex, Directory of Research Journals Indexing (DRJI), Directory of Open Access Journals (DOAJ), the Scientific-Electronic Online Library (SciELO) and the Emerging Sources Citation Index (ESCI) of the Web of Science.

Proceso de evaluación por pares

Todos los artículos publicados en la Revista Universidad y Sociedad son previamente sometidos a revisión por su directora y editora. Posteriormente son enviados a dos expertos del contenido, en dependencia de la materia que aborden, quienes lo evalúan utilizando el método de Revisión por Pares Abierta (Open Peer Review), para cumplir con la filosofía del movimiento de Ciencia Abierta (Open Science).

Garantía de revisión

Los autores deben entregar su artículo con su información personal (nombre y apellidos, dirección electrónica, código ORCID, adscripción académica y país).

Fases del proceso de evaluación de un artículo

Fase 1: envío del original.

Fase 2: valoración por parte del equipo editorial de la revista del envío recibido; se analiza con un software antiplagio (Urkund) y se decide si el trabajo pasa a ser revisado por expertos o si es descartado, ya sea por motivos formales o de contenido.

Fase 3: evaluación del original por parte de dos expertos en el ámbito temático que corresponda.

El editor o el director envía e original a dos expertos del contenido, con copia a los autores, quienes conocerán quienes son sus revisores. A los expertos se les pide que consideren lo siguiente: adecuación del trabajo a la temática; presentación y escritura del texto; originalidad e interés del contenido; descripción del tema central de la investigación; exposición del marco teórico-conceptual; adecuación de la metodología empleada; exposición y análisis de los resultados y conclusiones; pertinencia de las referencias bibliográficas; y adecuación de tablas y figuras.

La revista ofrece instrucciones y un formulario, que les permite a los revisores evaluar la calidad y pertinencia de los artículos.

Fase 4: intercambio y consenso entre autores y/o revisores.

Los revisores intercambiarán con el/los autor/es durante este momento. Ofrecerán sugerencias y valorarán los criterios emitidos por los autores. También podrán intercambiar entre ellos.

Fase 5: envío del resultado de la evaluación a los responsables de la revista.

Los revisores emitirán un único documento con el dictamen y lo enviarán al editor de la revista y a los autores, que, en correspondencia con la información dada, tomará la decisión y decidirá si hay que enviar el trabajo a un tercer revisor, cuando es rechazado por uno de ellos; en este caso el director tiene la potestad de aceptar o no el artículo.

Aceptación: un artículo es aprobado si el resultado de la evaluación es positivo y el equipo editorial considera que no hay que solicitar ningún cambio a los autores.

No aceptación: un artículo es rechazado si el resultado de una o de las dos evaluaciones es negativo.

Se requieren modificaciones: el autor deberá corregir los cambios que se sugieren para que sea publicado con la calidad requerida.

En caso de que el autor sugiera un posible revisor para su artículo, la revista se reserva el derecho de tomar en consideración dicha recomendación o no.

Fase 6: socialización del número.

El número es puesto a disposición de la comunidad científica y los lectores y otros autores emitirán criterios acerca de los artículos publicados. Lo cual será tenido en cuenta para la publicación de otras contribuciones; del mismo u otros autores.

Proceso editorial

La Revista Científica Cultura, Comunicación y Desarrollo utiliza para la gestión del proceso editorial el sistema informático Open Journal System (OJS), que automatiza este procedimiento.

Se desarrolla como sigue:

1. El autor envía el manuscrito a Revista Universidad y Sociedad. Para su envío siempre debe realizarlo través de la plataforma:

• Se ha de registrar en la web de la Revista: https://rus.ucf.edu.cu/index.php/rus, https://universosur.ucf.edu.cu/index.php/en/revistas ó en http://www.ucf.edu.cu

• Antes de subir el artículo se le solicita que realice ciertas confirmaciones (declaración de autoría y originalidad, declaración de exclusividad, de conflictos de interés, aprobación de su publicación como Open Access, etcétera).

2. Antes de enviar definitivamente el archivo, es necesario que los autores comprueben que han introducido en la plataforma los metadatos colocados adecuadamente.

Nota: Los archivos subidos a la plataforma no deben superar los 3Mb de peso. En caso de que así sea, los autores deben enviarlo vía email a: rus@ucf.edu.cu, indicando el artículo al que pertenecen. El editor se encargará de notificar su recepción e incorporarlo a la documentación del artículo.

3. El autor recibirá la confirmación de la recepción de su artículo en el plazo de 5 días desde su envío. En el período de un mes desde dicha recepción la Revista Universidad y Sociedad tiene la obligación de dar una respuesta a sus autores en relación a:

• Admisión del trabajo y envío a evaluación por los expertos.

• Si hay rechazo por parte del Consejo Editorial antes del envío a evaluación del artículo, si se considera que presenta carencias formales o temáticas lo suficientemente importantes como para no continuar con el procedimiento.

• Necesidad de realizar cambios formales imprescindibles antes de su paso a evaluación por los expertos.

La Revista Universidad y Sociedad se compromete a seguir estrictamente las recomendaciones realizadas por sus evaluadores.

4. En cuanto a las posiciones de los revisores, se seguirán los siguientes criterios:

• Si los dos evaluadores están de acuerdo en lo procedente de su publicación, así se le informará a sus autores, en un único documento.

• Si ambos expertos emiten un juicio negativo, el artículo será rechazado.

• Si hay discrepancia, se acudirá a un tercer evaluador/a para decidir su aprobación o el editor decidirá.

• Si los evaluadores consideran necesario la realización de cambios, se solicitará a los autores una segunda versión. La decisión sobre esta versión será determinante para emitir un juicio final.

Una vez confirmada su publicación la Revista Universidad y Sociedad podrá emitir certificados a los autores sobre la publicación de su artículo si así lo solicitan. De no ser así, se expedirán tras la publicación del número correspondiente.

5. El artículo pasará a corrección. El corrector enviará las galeradas al autor en formato .pdf.

Una vez realizadas las modificaciones por los autores lo podrán enviar vía correo electrónico, dentro de un documento Word.

Cuando haya más de un/a autor/a se enviará el artículo corregido tan solo a la persona que indicó el grupo cuando envió la versión original y la comunicación será con esta, a no ser que se indique al Director y/o Editor lo contrario. El corrector recibirá de vuelta un solo documento con todos los cambios solicitados. En ningún caso se podrá modificar el artículo de forma que cambie la versión final aprobada por los evaluadores.

Peer Evaluation Process

All articles published in Revista Universidad y Sociedad are previously submitted for review by its director and editor. Subsequently, they are sent to two content experts, depending on the subject they approach, who evaluate them using the Open Peer Review method, to comply with the philosophy of the Open Science movement.

Review Guarantee

Authors must submit their article with their personal information (name and last name, email address, ORCID code, academic affiliation and country).

Phases of the evaluation process of an article

Phase 1: sending of the original.

Phase 2: assessment by the editorial team of the journal of the document received; it is analyzed with anti-plagiarism software (Urkund) and it is decided if the work is reviewed by experts or if it is discarded, either for formal or content reasons.

Phase 3: evaluation of the original by two experts in the relevant subject area.

The editor or director sends the original to two experts of the content, with a copy to the authors, who will know who their reviewers are. Experts are asked to consider the following: adequacy of work to the subject; presentation and writing of the text; originality and interest of the content; description of the central theme of the investigation; exposition of the theoretical-conceptual framework; adequacy of the methodology used; presentation and analysis of the results and conclusions; relevance of bibliographic references; and adequacy of tables and figures.

The journal offers instructions and a form, which allows reviewers to evaluate the quality and relevance of the articles.

Phase 4: exchange and consensus between authors and / or reviewers.

Phase 5: sending the result of the evaluation to those responsible for the journal.

The reviewers will issue a single document with the opinion and send it to the editor of the journal and to the authors, who, in correspondence with the information given, will make the decision and decide whether the work should be sent to a third reviewer, when rejected by one of them; in this case, the director has the power to accept the article or not.

Acceptance: an article is approved if the result of the evaluation is positive and the editorial team considers that there is no need to request any changes from the authors.

Non-acceptance: an article is rejected if the result of one or both evaluations is negative.

Modifications are required: the author must correct the suggested changes to be published with the required quality.

In case the author suggests a possible reviewer for the article, the journal reserves the right to take that recommendation into consideration or not.

Phase 6: socialization of the edition.

The edition is made available to the scientific community and readers and other authors will issue criteria about published articles, which will be taken into account for the publication of other contributions of the same or other authors.

Editorial process

The Revista Universidad y Sociedad uses the Open Journal System (OJS), which automates this procedure, for the management of the editorial process.

It develops as follows:

1. The author sends the manuscript to Revista Científica Cultura, Comunicación y Desarrollo. The sending should always be through the platform:

• It must be registered on the Journal website: https://rus.ucf.edu.cu/index.php/rus, https://universosur.ucf.edu.cu/index.php/en/revistas or at http://www.ucf.edu.cu

• Before uploading the article, you are asked to make certain confirmations (declaration of authorship and originality, declaration of exclusivity, conflicts of interest, approval of publication as Open Access, etc.).

2. Before sending the file definitively, it is necessary for the authors to verify that they have introduced the metadata properly placed on the platform.

Note: Files uploaded to the platform must not exceed 3Mb in weight.

If so, the authors must send it via email to: rus@ucf.edu.cu, indicating the article to which they belong. The editor will be responsible for notifying its receipt and incorporating it into the documentation of the article.

3. The author will receive confirmation of the receipt of the article within 5 days of being sent. In the period of one month from the reception, the Revista Universidad y Sociedad has the obligation to give an answer to its authors in relation to:

• Admission of work and submission for evaluation by experts.

• If there is a rejection by the Editorial Board before the article is submitted for evaluation, if it is considered to have formal or thematic deficiencies important enough to stop with the procedure.

• The need of making essential formal changes before passing to evaluation by experts.

Revista Universidad y Sociedad undertakes to strictly follow the recommendations made by its evaluators.

4. Regarding the positions of the reviewers, the following criteria will be followed:

• If the two evaluators agree on what is coming from the publication, it will be informed in a single document.

• If both experts make a negative judgment, the article will be rejected.

• If there is a discrepancy, a third evaluator will be consulted to decide their approval or the editor will decide.

• If the evaluators consider necessary changes, a second version will be requested from the authors. The decision on this version will be decisive to issue a final judgment.

Once its publication is confirmed, the Revista Universidad y Sociedad may issue certificates to the authors regarding the publication of their article if they so request. Otherwise, they will be issued after the publication of the corresponding edition.

5. The article will be corrected. The proofreader will send the galleys to the author in pdf format.

Once the modifications have been made by the authors, they can send it via email, within a Word document.

When there is more than one author, the corrected article will be sent only to the person who indicated the group when they sent the original version and the communication will be with it, unless the Director and / or Editor are indicated. The proofreader will receive back a single document with all the requested changes. In any case the article may be modified, so that the final version approved by the evaluators changes.