Cognitive-behavioral intervention to modify ruminative responses and plasma IL-6 in college students with depressive symptomatology

Authors

Abstract

Evidence suggests that ruminative responses, or rumination, are a predictor, exacerbated, and residual symptom of psychopathologies, especially depression. A common approach is observed, researchers are not focused on previously created interventions to know how to reduce and replace rumination to prevent the development of psychopathologies. Cognitive-behavioral techniques have been demonstrated to be useful to decrease repetitive thoughts. Interleukin-6 (IL-6), a proinflammatory cytokine, is present in plasma from persons with depression so it can be used as a biomarker. The present study was conducted to decrease ruminative responses and plasma IL-6 in depressed college students. For this purpose, participants meeting the criteria for "rumination" according to "Ruminative Responses Scale" (n=3) were chosen. In general, the study of a single case with two repetitions demonstrated a decrease of ruminative responses, depressive symptomatology, and plasma IL-6. These data are consistent with previous studies.

Keywords:

Ruminative responses, depressive symptomatology, plasma interleukin-6, cognitive-behavioral intervention, college students.

 

ABSTRACT

La evidencia sugiere que las respuestas rumiativas, o la rumiación, son un síntoma predictor, exacerbado y residual de psicopatologías, especialmente de depresión. Se observa un enfoque común, los investigadores no se centran en intervenciones creadas previamente para saber cómo reducir y reemplazar la rumiación para prevenir el desarrollo de psicopatologías. Se ha demostrado que las técnicas cognitivo-conductuales son útiles para disminuir los pensamientos repetitivos. La interleucina-6 (IL-6), una citocina proinflamatoria, está presente en el plasma de personas con depresión, por lo que puede usarse como biomarcador. El presente estudio se realizó para disminuir las respuestas rumiativas y la IL-6 plasmática en estudiantes universitarios deprimidos. Para ello, se eligieron los participantes que cumplían con los criterios de "rumia" según la "Escala de Respuestas Rumiantes" (n=3). En general, el estudio de un solo caso con dos repeticiones demostró una disminución de las respuestas rumiantes, la sintomatología depresiva y la IL-6 plasmática. Estos datos son consistentes con estudios previos.

Palabras clave:

Respuestas rumiativas, sintomatología depresiva, interleucina-6 plasmática, intervención cognitivo-conductual, estudiantes universitarios.

Published

2022-03-14

How to Cite

Hernández Martínez, A., Valencia Ortiz, A. I., García Cruz, R., Fernández Martínez, E., & Ortega Andrade, N. A. (2022). Cognitive-behavioral intervention to modify ruminative responses and plasma IL-6 in college students with depressive symptomatology. Universidad Y Sociedad, 14(2), 375–379. Retrieved from https://rus.ucf.edu.cu/index.php/rus/article/view/2717

Most read articles by the same author(s)