Opportunities for tutoring for digital inclusion in older adults in Hidalgo

Autores/as

Resumen

The present work is focused in a Diagnostic study to describe the digital inclusion of older adults and the opportunities for tutoring that they present. A semi-structured interview was used to identify the perceptions, regarding the use of technology and the learning priorities of the devices, tools and / or applications that allow them to be included in society on a more daily basis. The sample of 41 people over 65 was intentionally selected. A qualitative analysis that allowed to categorize the answers was carried out and with this a curricular scheme was developed which establishes the training needs (proper use of the cell phone to communicate, use of applications that require electronic registration, such as making an appointment in the insurance, giving high to perform a procedure, etc., use of devices that offer services such as ATMs, payment machines for basic services, such as water, electricity, etc., and to make inquiries of information on the Internet) which will allow to present a Tutorial Action Plan, that seeks to include digitally this population.

Keywords:

Digital inclusion, older adults, technology, tutoring.

 

RESUMEN

Estudio de diagnóstico para describir la inclusión digital de adultos mayores y las oportunidades de tutoría que presentan. Se utilizó una entrevista semiestructurada para identificar las percepciones sobre el uso de la tecnología y las prioridades de aprendizaje de los dispositivos, herramientas y / o aplicaciones que les permiten ser incluidos en la sociedad de manera más diaria. La muestra de 41 personas mayores de 65 años fue seleccionada intencionalmente. Se llevó a cabo un análisis cualitativo que permitió clasificar las respuestas y con esto se desarrolló un esquema curricular que establece las necesidades de capacitación (uso adecuado del teléfono celular para comunicarse, uso de aplicaciones que requieren registro electrónico, como hacer una cita en el seguros, alta para realizar un procedimiento, etc., uso de dispositivos que ofrecen servicios como cajeros automáticos, máquinas de pago para servicios básicos, como agua, electricidad, etc., y realizar consultas de información en Internet). Lo que permitirá presentar un Plan de Acción Tutorial, que busca incluir esta población digitalmente.

Palabras clave:

Inclusión digital, adultos mayores, tecnología, tutoría.

Descargas

Publicado

2019-07-10

Cómo citar

Galán Mireles, E. M., & Moreno Tapia, J. (2019). Opportunities for tutoring for digital inclusion in older adults in Hidalgo. Universidad Y Sociedad, 11(4), 252–257. Recuperado a partir de https://rus.ucf.edu.cu/index.php/rus/article/view/1300

Artículos más leídos del mismo autor/a