Interculturality: contributions and proposals from an interdisciplinary focus in the institute of social sciences and humanities of the Autonomous University of the State of Hidalgo

  • Rosa Elena Durán González Universidad Autónoma del Estado de Hidalgo. México. https://orcid.org/0000-0001-8121-5019
  • Lydia Raesfeld Universidad Autónoma del Estado de Hidalgo. México
  • Berenice Alfaro Ponce Universidad Autónoma del Estado de Hidalgo. México

Resumen

This work makes it possible to visualize contributions to the knowledge regarding the topic of interculturality of the last five years from a review of the academic production in research, teaching and linking of researchers in the areas of education, sociology and social anthropology of the Institute of Sciences Social Sciences and Humanities of the Autonomous University of the State of Hidalgo. Interculturality as an object of study has been enriched with contributions from other disciplines to analyze interactions in diverse contexts, the recognition and appreciation of one's own and others culture, in order to promote peaceful coexistence and build a culture of peace. Topics such as mediation, conflict, discrimination, migration, indigenous women, intercultural education and legislation for the reinvindication of indigenous people and communities, among others, are part of the constellation of contributions to advance the social cohesion. The critical theory of education committed to reflect on the theme of interculturality from a historical perspective in the global context that accounts for the construction of international normative frameworks on issues of diversity and culture and that guide public policies in Latin America and Mexico. An interpretive hermeneutical study through systematization of documentary sources and academic production allows highlighting important achievements at the local level: influencing public policy on issues of intercultural education, teacher training, workshops for the exercise of human rights and a life free of violence against indigenous women as well as the harmonization of legislation for indigenous people and communities in the State of Hidalgo, among others.

Palabras clave:

Cultural diversity, intercultural education, higher education, globalization.

RESUMEN

Éste que el trabajo hace posible visualizar las contribuciones al conocimiento con respecto al tema de interculturality de los últimos cinco años de una revisión de la producción académica en la investigación, enseñanza y vinculación de investigadores en las áreas de la educación, sociología y antropología social del Instituto de sociologías de las Ciencias y Humanidades de la Universidad Autónoma del Estado de Hidalgo. La Interculturalidad como objeto de estudio se ha enriquecido con las contribuciones de otras disciplinas para analizar las interacciones en los contextos diversos, el reconocimiento y apreciación de uno propio y así promover la coexistencia pacífica y construir una cultura de paz. Los temas como la mediación, conflicto, discriminación, migración, mujeres indígenas, educación intercultural y legislación para la reinvindication de personas indígenas y comunidades, entre otros, son parte de las contribuciones para adelantar la cohesión social. La teoría crítica de educación se comprometió a reflejar en el tema de interculturality, una perspectiva histórica en el contexto global que considera para la construcción de armazones normativos internacionales en los problemas de diversidad y cultura como guía para las políticas públicas en América Latina y México. Una interpretación hermeneutica, el estudio a través de sistematization de fuentes documentales y la producción académica permite resaltar los logros importantes al nivel local: la política pública influenciando los problemas de la educación intercultural, la preparación del maestro, talleres para el ejercicio de derechos humanos y una vida libre de violencia contra las mujeres indígenas así como la armonización de la legislación para las personas indígenas y comunidades en el Estado de Hidalgo, entre otros.

Palabras clave:

Diversidad cultural, educación intercultural, educación superior, globalización.
Publicado
2019-01-28
Cómo citar
Durán González, R. E., Raesfeld, L., & Alfaro Ponce, B. (2019). Interculturality: contributions and proposals from an interdisciplinary focus in the institute of social sciences and humanities of the Autonomous University of the State of Hidalgo. Universidad Y Sociedad, 11(1), 116-127. Recuperado a partir de https://rus.ucf.edu.cu/index.php/rus/article/view/1098