La influencia de los incentivos en la capacitación organizacional de una empresa de navegación aérea

Autores/as

Resumen

El propósito de esta investigación es explicar la influencia que tienen los incentivos (que se brindan a los trabajadores de una empresa proveedora de servicios de navegación aérea del Perú), en la capacitación organizacional de dicha institución. El Centro de Instrucción de Aviación Civil (CIAC) de la Corporación Peruana de Aeropuertos y Aviación Comercial (CORPAC S.A.) es responsable de la formación, actualización y especialización del personal de la empresa (aproximadamente 1,500 trabajadores a nivel nacional); con la finalidad de optimizar sus competencias y con ello la prestación de los servicios de navegación aérea en el Estado Peruano. Se utilizaron fuentes secundarias para la validación de las hipótesis, obtenidas de los datos de la Gerencia del Centro de Instrucción de Aviación Civil (CIAC) de la empresa, durante el periodo 2009-2018. Para las pruebas de hipótesis se utilizó el programa estadístico SPSS (versión 25) y se aplicó el método de la regresión lineal, ya que se determinó que era el más adecuado, de acuerdo con las características de este trabajo de investigación.

Palabras clave:

Incentivos, capacitación organizacional, gestión del conocimiento.

 

ABSTRACT

The purpose of this research is to explain the influence of the incentives (offered to the workers of a company that provides air navigation services in Peru), on the organizational training of this institution. The Civil Aviation Training Center (CIAC) of the Peruvian Airport and Commercial Aviation Corporation (CORPAC S.A.) is responsible for the training, updating and specialization of the company personnel (approximately 1,500 workers nationwide); with the purpose of optimizing their competences and with it the provision of air navigation services in the Peruvian State. Secondary sources were used for the validation of the hypotheses, obtained from the data of the Civil Aviation Training Center (CIAC), during the period 2009-2018. For the hypothesis tests, the statistical program SPSS (version 25) was used and the linear regression method was applied; since it was determined, that it was the most appropriate, according to the characteristics of this research work.The purpose of this research is to explain the influence that incentives (provided to the employees of an air navigation services provider in Peru) have on the organizational training of this institution. The Civil Aviation Instruction Center (CIAC) of the Peruvian Corporation of Airports and Commercial Aviation (CORPAC S.A.) is responsible for the training, updating and specialization of the company's personnel (approximately 1,500 workers at the national level); with the purpose of optimizing their competencies and thus the provision of air navigation services in the Peruvian State. Secondary sources were used for the validation of the hypotheses, obtained from the data of the Management of the Civil Aviation Instruction Center (CIAC) of the company, during the period 2009-2018. The SPSS statistical program (version 25) was used for hypothesis testing and the linear regression method was applied, since it was determined to be the most appropriate, according to the characteristics of this research work..

Keywords:

Incentives, organizational training, knowledge management

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Publicado

2021-02-17

Cómo citar

Aranda Arrese, W. M. (2021). La influencia de los incentivos en la capacitación organizacional de una empresa de navegación aérea. Universidad Y Sociedad, 13(1), 195–205. Recuperado a partir de https://rus.ucf.edu.cu/index.php/rus/article/view/1914