Evaluation of students’ writing skills in higher education

Authors

Abstract

In recent years, finding efficient methods to assess university students' writing abilities has received significant attention. It has been pointed out that existing English writing exercises are largely ineffective for incoming university students, and students struggle with free writing tasks. This way, developing strong writing skills in English poses many challenges for students so, it is necessary to look for efficient ways to improve students' knowledge, sentence structure, and content when writing. In this regard, a key goal is emphasizing the importance of assessment for successfully teaching English writing. Considering the above, this study examines concepts for assessing university students' English writing skills. To accomplish this goal, the main methods of research used were a literature review and a survey among students at Azerbaijan State Pedagogical University. The study highlights how writing proficiency benefits students' cognitive growth and considers the psychological impacts of writing assessments. Findings indicate that assessments may increase anxiety and lower performance for college students' writing. As a result, evaluating students' written work poses difficulties for educators. Moreover, the writing process and features of effective writing differ in research versus assessment contexts. Key findings in the survey conducted show that instructions described for assessing writing offer students’ systematic knowledge for effectively developing their writing abilities.

Keywords:

Assessment principles, writing process, product writing, evaluation criteria. 

RESUMEN

En los últimos años, se ha prestado mucha atención a la búsqueda de métodos eficientes para evaluar las habilidades de escritura de los estudiantes universitarios. Se ha señalado que los ejercicios de escritura en inglés existentes son en gran medida ineficaces para los estudiantes universitarios entrantes, y los estudiantes tienen dificultades con las tareas de escritura libre. De esta manera, desarrollar sólidas habilidades de escritura en inglés plantea muchos desafíos para los estudiantes, por lo que es necesario buscar formas eficientes de mejorar el conocimiento, la estructura de las oraciones y el contenido de los estudiantes al escribir. En este sentido, un objetivo clave es enfatizar la importancia de la evaluación para enseñar con éxito la escritura en inglés. Considerando lo anterior, este estudio examina conceptos para evaluar las habilidades de escritura en inglés de los estudiantes universitarios. Para lograr este objetivo, los principales métodos de investigación utilizados fueron una revisión de la literatura y una encuesta entre estudiantes de la Universidad Pedagógica Estatal de Azerbaiyán. El estudio destaca cómo el dominio de la escritura beneficia el crecimiento cognitivo de los estudiantes y considera los impactos psicológicos de las evaluaciones de escritura. Los hallazgos indican que las evaluaciones pueden aumentar la ansiedad y reducir el rendimiento de la escritura de los estudiantes universitarios. Como resultado, evaluar el trabajo escrito de los estudiantes plantea dificultades para los educadores. Además, el proceso de escritura y las características de una escritura efectiva difieren en contextos de investigación versus evaluación. Los hallazgos clave de la encuesta realizada muestran que las instrucciones descritas para evaluar la escritura ofrecen a los estudiantes conocimientos sistemáticos para desarrollar eficazmente sus habilidades de escritura.

Palabras clave:

Principios de evaluación, proceso de redacción, redacción de productos, criterios de evaluación.

 

Published

2024-01-15

How to Cite

Mashi qizi, F. H. (2024). Evaluation of students’ writing skills in higher education. Universidad Y Sociedad, 16(1), 145–154. Retrieved from https://rus.ucf.edu.cu/index.php/rus/article/view/4313