Experimental psychological study of the effect of obsessive-compulsive disorder on students’ cognitive activity
Abstract
Individuals afflicted by OCD frequently contend with persistent obsessions and compulsions, which can detrimentally affect their ability to maintain focus, accomplish academic assignments, and engage wholeheartedly in educational pursuits. Taking this into account, the objective of this research is to analyze the effect of obsessive-compulsive disorder on the cognitive activity of students. The article classifies the psychological nature of obsessive-compulsive disorder and discusses concepts related to this condition. It was noted that although there are different views among authors about OCD and its effect on cognitive activity, most researchers believe that OCD affects cognitive activity and academic achievements. To verify this, an experimental study was carried out where it was concluded that there is a relationship between "cognitive activity" and obsessions, being significant at the 0.01 level. At the same time, considering that the correlation coefficient is -0.378, it can be said that there is an inverse correlation between these two variables.
Key words:
Obsessive-compulsive disorder, cognitive activity, academic activity.
RESUMEN
Las personas que padecen TOC con frecuencia se enfrentan a obsesiones y compulsiones persistentes, que pueden afectar negativamente su capacidad para mantener la concentración, realizar tareas académicas y participar de todo corazón en actividades educativas. Tomando esto en cuenta, el objetivo de esta investigación es analizar el efecto del trastorno obsesivo-compulsivo en la actividad cognitiva de los estudiantes. En el artículo se clasifica la naturaleza psicológica del trastorno obsesivo-compulsivo y se discuten conceptos relacionados a este padecimiento. Se observó que, aunque existen diferentes puntos de vista entre los autores sobre el TOC y su efecto sobre la actividad cognitiva, la mayoría de los investigadores cree que el TOC afecta la actividad cognitiva y sus logros académicos. Para comprobar esto se realizó un estudio experimental donde se concluyó que existe una relación entre la actividad cognitiva y las obsesiones, siendo significativa en el nivel del 0,01. Al mismo tiempo, considerando que el coeficiente de correlación es -0,378, se puede decir que existe una correlación inversa entre estas dos variables.
Palabras clave:
Trastorno obsesivo-compulsivo, actividad cognitiva, actividad académica
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