Predictors of intercultural capital embodiment in contemporary Mexico

  • Dr. C. Andreas Pöllmann Technische Universität Chemnitz

Resumen

Based on a nationally representative survey of 1,200 Mexicans aged 15 and older, the present article sets out to predict whether or not respondents possess intercultural capital in form of foreign language skills, friendships with foreigners, or time spent abroad. The corresponding logistic regression model reveals a panorama of striking differences in the likelihood of intercultural capital embodiment – between receivers and non-receivers of formal education, between the economically affluent and non-affluent, between internet users and non-users, and between men and women. The respective findings offer an empirically grounded critique of voluntarist notions of personal intercultural development. Most importantly perhaps, they raise the question as to how and for how long Mexico and other multicultural countries can afford to exclude important parts of their respective populations from the acquisition of intercultural capital in terms of foreign language skills, friendships with foreigners, and time spent abroad.

Palabras clave:

Bourdieu, desigualdades, capital intercultural, encuesta nacional.

 

RESUMEN

Basado en una encuesta representativa a nivel nacional realizada a 1,200 mexicanos de 15 años de edad en adelante, el presente artículo pretende predecir si los encuestados poseen o no capital intercultural en forma de habilidades para adquirir idiomas extranjeros, amistad con extranjeros, o estancia en el extranjero. El correspondiente modelo de regresión logística revela un panorama de notables diferencias respecto a la posibilidad de incorporación de capital intercultural – entre quienes gozan y quienes no gozan de educación formal, entre quienes son económicamente afluentes y quienes no lo son, entre usuarios y no usuarios de internet, y entre hombres y mujeres. Los respectivos resultados ofrecen una crítica empíricamente fundamentada de las nociones voluntaristas de desarrollo intercultural personal. Quizás lo más importante es que tales hallazgos plantean la pregunta de cómo y por cuánto tiempo más México y otros países multiculturales podrán seguir dejando a partes importantes de sus poblaciones sin la posibilidad de adquirir capital intercultural en términos de habilidades en idiomas extranjeros, amistad con extranjeros, y tiempo vivido en el extranjero.

Keywords:

Bourdieu, inequalities, intercultural capital, national survey.

Biografía del autor/a

Dr. C. Andreas Pöllmann, Technische Universität Chemnitz

 

 
Publicado
2017-11-30