Professional training of future primary school teachers based on kazakh ethnopedagogical traditions

Autores/as

Resumen

The research purpose was to develop professional training for future primary school teachers based on the ethnopedagogical traditions of the Kazakh people. Therefore, the relevance of the research problem is due to the current change of primary school teachers in the modern world to change the content of the primary education system. Improving the system of training primary school teachers should be considered in this case as a multi-level process of professional development that expands the creative potential of the individual and the scope of his positive socialization. In the article, based on the development of the methodology of ethnopedagogics of Kazakh scientists is considered. The practical result of the research is that the development of professional training for future primary school teachers based on the ethnopedagogical traditions of Kazakh people can be used to develop educational programs. As a result of the research, the methodological principle of the ethno-pedagogical principles of the ethnic component in the content of the primary education system is substantiated. A model for the development of criteria for ethnopedagogical training and retraining of primary school teachers at the national school is presented. The results of our research can be used in the development of primary school teachers’ professional training considering the ethnopedagogical aspects of vocational training.

Keywords:

Primary School Teacher, Education System, Professional Training, Ethnopedagigics, Ethnopedagogical Traditions, Vocational Training.

RESUMEN

El objetivo de la investigación fue desarrollar la formación profesional de los futuros profesores de escuela primaria basada en las tradiciones etnopedagógicas del pueblo kazajo. Por lo tanto, la relevancia del problema de investigación se debe al actual cambio de profesores de educación primaria en el mundo moderno para cambiar el contenido del sistema de educación primaria. La mejora del sistema de formación de profesores de primaria debe considerarse en este caso como un proceso multinivel de desarrollo profesional que amplía el potencial creativo del individuo y el alcance de su socialización positiva. El artículo se basa en el desarrollo de la metodología de la etnopedagogía de los científicos kazajos. El resultado práctico de la investigación es que el desarrollo de la formación profesional de futuros profesores de escuela primaria basada en las tradiciones etnopedagógicas del pueblo kazajo puede utilizarse para desarrollar programas educativos. Como resultado de la investigación se fundamenta el principio metodológico de los principios etnopedagógicos del componente étnico en el contenido del sistema de educación primaria. Se presenta un modelo para el desarrollo de criterios para la formación y reciclaje etnopedagógico de profesores de educación primaria en la escuela nacional. Los resultados de nuestra investigación pueden ser utilizados en el desarrollo de la formación profesional de profesores de educación primaria considerando los aspectos etnopedagógicos de la formación profesional.

Palabras clave:

Maestro de Educación Primaria, Sistema Educativo, Formación Profesional, Etnopedagógica, Tradiciones Etnopedagógicas, Formación Profesional

Descargas

Publicado

2024-05-03

Cómo citar

Zhuzeyev , S., Zhailauova , M., Madibayeva , S., Tanybergenova , S., & Baimaganbetova , J. (2024). Professional training of future primary school teachers based on kazakh ethnopedagogical traditions. Universidad Y Sociedad, 16(3), 336–343. Recuperado a partir de https://rus.ucf.edu.cu/index.php/rus/article/view/4489