Universal Design Learning in English language teaching for BGU students with interferences in their academic performance

Autores/as

Resumen

The purpose of this research is focused on the interest of integrating the principles of Universal Design for Learning (UDL) in the teaching of the English language in Unified general baccalaureate students who face academic interference, addressing the challenges they face and how this design can support effectively in their various needs, thus contributing to the advancement of inclusive educational practices by promoting equitable opportunities for all students. This research has theoretical value, practical usefulness and social relevance Through a comprehensive review of the literature and supported by qualitative research, framed in a descriptive action research methodology whose intentional sample included 10 students and 5 teachers from the Mejía National Institute of Quito. Observation, in-depth interview and a questionnaire reflected in field notes were implemented for data collection. An action plan was also made based on DUA practices in the teaching of the English language, concluding that teachers must know the learning styles of their students and apply strategies based on the DUA, thus generating pedagogical spaces for a significant teaching process. learning.

Key words:

Universal Design for Learning (UDL), interferences in learning, teaching English.

 RESUMEN

El propósito de esta investigación está enfocado en el interés de integrar los principios del Diseño Universal para el Aprendizaje (DUA) en la enseñanza del idioma inglés en estudiantes de BGU que enfrentan interferencias académicas, abordando los desafíos que estos enfrentan  y  cómo este diseño puede apoyar eficazmente en sus diversas necesidades, contribuyendo de esta forma en el avance de las prácticas educativas inclusivas mediante la promoción de oportunidades equitativas para todos los estudiantes. La presente investigación posee un valor teórico, utilidad práctica y relevancia social a través de una revisión integral de la literatura y apoyado en la investigación cualitativa, se enmarca en una metodología de investigación acción de tipo descriptiva cuya muestra intencional contempló a 10 estudiantes y 5 docentes del Instituto Nacional Mejía de Quito. Se implementó para la recolección de datos la observación, entrevista a profundidad y un cuestionario reflejadas en notas de campo. Se realizó también un plan de acción basado en prácticas del DUA en la enseñanza del idioma inglés concluyendo que, los docentes deben conocer los estilos de aprendizajes de sus estudiantes y aplicar estrategias basadas en el DUA, generando así espacios pedagógicos para un significativo y efectivo proceso enseñanza-aprendizaje.

Palabras clave:

Diseño Universal para el Aprendizaje (DUA), interferencias en el aprendizaje, enseñanza del Inglés.

Descargas

Publicado

2024-03-15

Cómo citar

Gómez Martínez, N. E., & Rojas Ceballos, V. C. (2024). Universal Design Learning in English language teaching for BGU students with interferences in their academic performance. Universidad Y Sociedad, 16(2), 533–538. Recuperado a partir de https://rus.ucf.edu.cu/index.php/rus/article/view/4426

Artículos más leídos del mismo autor/a