Creativity parallelism of Nizami Ganjavi in Farhad and Shirin by Alishir Navai

Autores/as

Resumen

ABSTRACT

The aim of the article is to make a brief comparison between the poets Nizami Ganjavi and Alishir Navai to reveal the essence of multicultural emotions, rooted in their thoughts and moral and ethical views. For this, during the investigation the comparative and hermeneutic methods were used, and creative samples and popular knowledge of both geniuses of thought were comparatively explored. Although there are four centuries of difference between both poets, Nizami Ganjavi and Alishir Navai, the creativity of, the objective, the goals, the practical visions of the world, the closeness of the desires and the dreams of both thinkers present similarities and parallels. These are considered and searched using examples from their literary works which leads to analyze the Khamsa characters of both poets. Thus, it should be noted that although the Azerbaijani poet Nizami Ganjavi was the first to bring the form of "Khamsa" consisting of five great poems to Eastern poetry, four centuries later Navai enriched this tradition by writing new ideas in an original style.

Keywords: Khamsa, sufism, heritage, parallelisms

RESUMEN

El objetivo del artículo es realizar una breve comparación entre los poetas Nizami Ganjavi y Alishir Navai para revelar la esencia de las emociones multiculturales, enraizadas en sus pensamientos y puntos de vista morales y éticos. Para ello, durante la investigación se utilizaron los métodos comparativo y hermenéutico, y se exploraron comparativamente muestras creativas y saberes populares de ambos genios del pensamiento. Aunque hay cuatro siglos de diferencia entre ambos poetas, Nizami Ganjavi y Alishir Navai, la creatividad de, el objetivo, las metas, las visiones prácticas del mundo, la cercanía de los deseos y los sueños de ambos pensadores presentan similitudes y paralelismos. Estas se consideran y buscan utilizando ejemplos de sus obras literarias lo que conduce a analizar los personajes del Khamsa de ambos poetas. Así, hay que destacar que, aunque el poeta azerbaiyano Nizami Ganjavi fue el primero que trajo la forma de "Khamsa" que consta de cinco grandes poemas a la poesía oriental, cuatro siglos más tarde Navai enriqueció esta tradición al escribir nuevas ideas en un estilo original.

Palabras clave: Khamsa, sufismo, herencia, paralelismos

Descargas

Publicado

2023-06-27

Cómo citar

Hijran Valiyeva, F. (2023). Creativity parallelism of Nizami Ganjavi in Farhad and Shirin by Alishir Navai. Universidad Y Sociedad, 15(S2), 180–184. Recuperado a partir de https://rus.ucf.edu.cu/index.php/rus/article/view/3878