on the linguistic features of auto-narrative investigation (introversion, auto-reflection, auto-quotation, auto-correction and reflexives - in the context of meta-language elements)
Resumen
The main hypothesis put forward in the article is that in literary texts, the autonomic or psycho-narrative structure of the work plays a decisive role in the format of realization of reflection. Thus, while the autonomic format requires a different level of processing of lexical inventory, including mental verbs, psycho-narratives, along with mental verbs, have a high frequency of processing of evaluative words and phrases. Also, auto-dialogues are especially distinguished in the format of realization of reflections in auto-narratives, which shows that in these literary texts the auto-reflective solution of situations that led to cognitive dissonance is more common. This, in turn, necessitates the involvement of a different lexical inventory, as well as the structuring of different text architectonics. As auto-dialogic leads to deep self-reflections, polyphony of personality can be observed here, as well as cases of cognitive dissonance accompanied by “self-calming” intensive (auto) dialogic texts.
Keywords:
text linguistics, auto-narrative and psycho-narrative, auto-reflection, mental verbs, M. Drabble.
RESUMEN
La principal hipótesis que se plantea en el artículo es que, en los textos literarios, la estructura autonómica o psiconarrativa de la obra juega un papel determinante en el formato de realización de la reflexión. Así, mientras que el formato autonómico requiere un nivel diferente de procesamiento del inventario léxico, incluidos los verbos mentales, las psiconarrativas, junto con los verbos mentales, tienen una alta frecuencia de procesamiento de palabras y frases evaluativas. Asimismo, los autodiálogos se distinguen especialmente en el formato de realización de reflexiones en autonarrativas, lo que demuestra que en estos textos literarios es más común la solución autorreflexiva de situaciones que condujeron a la disonancia cognitiva. Esto, a su vez, requiere la participación de un inventario léxico diferente, así como la estructuración de arquitecturas de texto diferentes. Como la autodialogía conduce a profundas autorreflexiones, aquí se puede observar polifonía de la personalidad, así como casos de disonancia cognitiva acompañados de textos intensivos (auto)dialógicos “autotranquilizadores”.Palabras clave:
lingüística del texto, autonarrativa y psiconarrativa, autorreflexión, verbos mentales, M. Drabble.Descargas
Publicado
Cómo citar
Número
Sección
Licencia
La editorial "Universo Sur", de la Universidad de Cienfuegos, publica el contenido de la Revista "Universidad y Sociedad" bajo una Licencia Creative Commons Atribución-NoComercial-SinDerivar 4.0 Internacional.
© Podrá reproducirse, de forma parcial o total, el contenido de esta publicación, siempre que se haga de forma literal y se mencione la fuente.