Students’ attitudes towards online mode of education: challenges and student satisfaction in secondary schools of Azerbaijan

Resumen

Due to Covid-19, an educational organizations shifted to online learning. Since the student attitude is an important predictor of the effectiveness and efficiency of an online mode of education, this study aims to analyze the overall attitude of students towards online education and to investigate students’ overall satisfaction level and the challenges encountered during this period. A survey was conducted to collect data from 54 schools and 5791 responses were received across different districts of Baku. Overall satisfaction level of students was used to assess their positive or negative attitude towards online mode of education. The results revealed that overall quality of online sessions, instructor’s enthusiasm, integration of various types of sources and interaction and collaboration level with the instructor have a significant positive relationship with overall satisfaction level of students. Students face several problems during online sessions: technical issues, lack of face-to-face interaction with the instructor and classmates, poor learning conditions at home, and lack of concentration are the most significant problems observed in online sessions. Furthermore, the research concluded that majority of students are not satisfied with online education and if given a choice they would like to continue with traditional method.

Keywords:

Azerbaijan, student attitude, Covid-19, multiple linear regression, online education.

 

RESUMEN

Debido a Covid-19, las organizaciones educativas cambiaron al aprendizaje en línea. Dado que la actitud del estudiante es un predictor importante de la efectividad y eficiencia de un modo de educación en línea, este estudio tiene como objetivo analizar la actitud general de los estudiantes hacia la educación en línea e investigar el nivel de satisfacción general de los estudiantes y los desafíos encontrados durante este período. Se realizó una encuesta para recopilar datos de 54 escuelas y se recibieron 5791 respuestas en diferentes distritos de Bakú. Se utilizó el nivel de satisfacción general de los estudiantes para evaluar su actitud positiva o negativa hacia el modo de educación en línea. Los resultados revelaron que la calidad general de las sesiones en línea, el entusiasmo del instructor, la integración de varios tipos de fuentes y el nivel de interacción y colaboración con el instructor tienen una relación positiva significativa con el nivel de satisfacción general de los estudiantes. Los estudiantes enfrentan varios problemas durante las sesiones en línea: problemas técnicos, falta de interacción cara a cara con el instructor y los compañeros de clase, malas condiciones de aprendizaje en el hogar y falta de concentración son los problemas más importantes observados en las sesiones en línea. Además, la investigación concluyó que la mayoría de los estudiantes no están satisfechos con la educación en línea y, si se les da la opción, les gustaría continuar con el método tradicional.

Palabras clave:

Azerbaiyán, actitud del estudiante, Covid-19, regresión lineal múltiple, educación en línea.

Publicado
2022-02-21
Cómo citar
Iskandarova, A., Nadirzada, N., & Gurbanova, U. (2022). Students’ attitudes towards online mode of education: challenges and student satisfaction in secondary schools of Azerbaijan. Universidad Y Sociedad, 14(S1), 88-96. Recuperado a partir de https://rus.ucf.edu.cu/index.php/rus/article/view/2614