Experiences in the distance learning teaching process in engineering through virtual classrooms during the COVID-19.

Autores/as

Resumen

ABSTRACT

The effects of the COVID 19 pandemic led Cuban Higher Education to take emerging measures to continue the teaching-learning process. Consequently, the undergraduate courses had to rethink the curricular designs according to the existing possibilities. The change to the distance learning modality constituted an enormous challenge for university education, with an emphasis on engineering education where students must acquire a set of skills, abilities and attitudes that allow them to fulfill their social responsibilities in the exercise of the profession. The Faculty of Electrical Engineering of the Universidad Central "Marta Abreu" de Las Villas takes on the challenge and begins to design courses on the Moodle platform and redesign the existing ones according to the new study modality, which led to the need to seek a common structure for those designs so that students would quickly become familiar with them. In this paper, the experiences in the design of virtual classrooms for engineering education are presented and the teaching results obtained by the students and their satisfaction with the contents received in two distance-taught course are discussed.

Keywords: engineering education, distance modality, interactive platforms.

RESUMEN

Los efectos de la pandemia provocada por la covid 19 llevó a la Educación Superior cubana a tomar medidas emergentes para dar continuidad al proceso de enseñanza-aprendizaje. En consecuencia, los colectivos de carreras tuvieron que replantear los diseños curriculares de acuerdo a las posibilidades existentes. El cambio a la modalidad de enseñanza a distancia constituyó un enorme reto para la formación universitaria, con énfasis en la enseñanza de las ingenierías donde los estudiantes deben adquirir un conjunto de capacidades, habilidades y actitudes que les permita cumplir con sus responsabilidades sociales en el ejercicio de la profesión. La Facultad de Ingeniería Eléctrica de la Universidad Central “Marta Abreu” de Las Villas asume el desafío y se comienzan a diseñar cursos sobre la plataforma Moodle y a rediseñar los ya existentes, acorde a la nueva modalidad de estudio, lo que propició la necesidad de buscar una estructura común para esos diseños de forma que los estudiantes se familiarizaran rápidamente con ellos. En este trabajo se presentan las experiencias en el diseño de aulas virtuales para la enseñanza de ingenierías y se discuten los resultados docentes obtenidos por los estudiantes y su satisfacción con los contenidos recibidos en dos asignaturas impartidas a distancia.

Palabras clave: enseñanza de ingeniería, modalidad a distancia, plataformas interactivas.

Descargas

Publicado

2023-03-17

Cómo citar

Moreno Campdesuñer, I., & Ortiz Guerra, E. (2023). Experiences in the distance learning teaching process in engineering through virtual classrooms during the COVID-19. Universidad Y Sociedad, 15(2), 666–674. Recuperado a partir de https://rus.ucf.edu.cu/index.php/rus/article/view/3671