Psychopedagogical foundations of vocational training of inclusive students

Autores/as

Resumen

This article examines the birth, development and existence of the field of science known as Educational Psychology within the framework of inclusivity in vocational schools. The topic is discussed from the perspective of the preparation of inclusive students in vocational education in Azerbaijana and the world. In this way, it aims to contribute to the correct positioning and conceptualization of educational psychology as a field of scientific study in Azerbaijan, especially at present. One of the most distinctive characteristics of being a scientific field is the formation of a framework for the field and a community that interacts based on a shared language and understanding. Therefore, in this article, educational psychology, considered as a scientific field, is examined in parallel with two elements: vocational education and inclusivity. Although the educational psychology of the inclusive student is a field of science, it is also known as a concept identified with the career offered under the same name. Improving the quality of the field of educational psychology or weakening the function of this field is a problem of the educational sciences. Therefore, the existence of this field must be addressed by both educational scientists and experts in educational psychology. This article was written with this awareness.

Keywords:

Vocational training of students, Inclusive education, Attitude, Students with disabilities, Special student.

RESUMEN

Este artículo examina el nacimiento, desarrollo y existencia del campo de la ciencia conocida como Psicología de la Educación en el marco de la inclusividad en las escuelas vocacionales. El tema se discute desde la perspectiva de la preparación de estudiantes inclusivos en la educación vocacional en Azerbaiyán y el mundo. De esta manera, se pretende contribuir al correcto posicionamiento y conceptualización de la psicología educativa como campo de estudio científico en Azerbaiyán, especialmente en la actualidad. Una de las características más distintivas de ser un campo científico es la formación de un marco para el campo y una comunidad que interactúa basándose en un lenguaje y una comprensión compartidos. Por ello, en este artículo se examina la psicología educativa, considerada como un campo científico, en paralelo con dos elementos: la educación vocacional y la inclusividad. Si bien la psicología educativa del estudiante inclusivo es un campo de la ciencia, también se la conoce como un concepto identificado con la carrera que se ofrece bajo el mismo nombre. Mejorar la calidad del campo de la psicología educativa o debilitar la función de este campo es un problema de las ciencias de la educación. Por tanto, la existencia de este campo debe ser abordada tanto por los científicos de la educación como por los expertos en psicología educativa. Este artículo fue escrito con esta línea investigativa.

Palabras claves:

Formación profesional de estudiantes, Educación inclusiva, actitud, Estudiantes con discapacidades, Estudiante especial. 

Descargas

Publicado

2024-06-24

Cómo citar

Telman Mammadova, A., Mustafa Guliyeva, S., Shirzad Hajiyeva, A., & Ali Adigozelova, S. (2024). Psychopedagogical foundations of vocational training of inclusive students. Universidad Y Sociedad, 16(4), 64–70. Recuperado a partir de https://rus.ucf.edu.cu/index.php/rus/article/view/4525