Analysis of the development of leadership and coaching skills in school environments

Autores/as

Resumen

Despite the vast literature on leadership, there is little consensus regarding the characteristics of exceptional leaders and leadership. The definitions which delineate various dimensions of leadership, often fail to provide a definitive statement even when exhibiting similarities. The primary rationale behind this lies in the fact that leadership necessitates the manifestation of distinct traits in varying situations and circumstances. The type of leadership required within different organizations and even within the same organization can fluctuate across diverse contexts. Consequently, the interpretation of leadership varies depending on the position, group dynamics, and the process of the leader. Considering this, the objective of this work is to briefly analyze some important points when talking about leadership, and specifically when it is focused to education. Although researchers have proposed numerous alternatives to conceptualize leadership, for us it is imperative to emphasize two core components at the heart of the concept. First, leadership constitutes a process; it is not a linear and one-way event but rather an occurrence instigated by a series of interactions. Secondly, leadership is enacted within groups.

Keywords:

Azerbaijan, leadership, process, group organizations.

 RESUMEN

A pesar de la vasta literatura sobre liderazgo, existe poco consenso sobre las características de los líderes y el liderazgo excepcionales. Las definiciones que delinean varias dimensiones del liderazgo a menudo no logran proporcionar una declaración definitiva, incluso cuando presentan similitudes. La razón principal detrás de esto radica en el hecho de que el liderazgo requiere la manifestación de rasgos distintos en diferentes situaciones y circunstancias. El tipo de liderazgo requerido dentro de diferentes organizaciones e incluso dentro de la misma organización puede fluctuar en diversos contextos. En consecuencia, la interpretación del liderazgo varía según el puesto, la dinámica del grupo y el proceso del líder. Considerando esto, el objetivo de este trabajo es analizar brevemente algunos puntos importantes cuando se habla de liderazgo, y específicamente cuando se enfoca a la educación. Aunque los investigadores han propuesto numerosas alternativas para conceptualizar el liderazgo, para nosotros es imperativo enfatizar dos componentes centrales en el corazón del concepto. Primero, el liderazgo constituye un proceso; no es un evento lineal y unidireccional sino más bien un suceso instigado por una serie de interacciones. En segundo lugar, el liderazgo se ejerce dentro de los grupos.

Palabras clave:

Azerbaiyán, liderazgo, proceso, organizaciones grupales

Descargas

Publicado

2023-12-15

Cómo citar

Aghahuseynova, V. Y. (2023). Analysis of the development of leadership and coaching skills in school environments. Universidad Y Sociedad, 15(S3), 393–397. Recuperado a partir de https://rus.ucf.edu.cu/index.php/rus/article/view/4252