Model of marketing to counteract the economic crisis in sector of footwear articles in Cúcuta, Colombia.

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Resumen

ABSTRACT

The main objective of this article was to design a digital marketing model with a competitive approach to counteract the economic crisis caused by the Covid-19 in the footwear sector of the city of Cúcuta. The methodology used was descriptive with a quantitative approach. Likewise, statistical methods and metrics necessary to evidence the results of the surveys were used, as well as in the calculation and application of the sample since these sections are objects of numerical qualification and statistical interpretation to know different patterns of behavior. As a result, it was obtained that the formalization of these companies is essential, in some cases they do not conform legally in order to avoid taxes, it is believed that in that way in the long term they will be more profitable, but to prepare footwear entrepreneurs to export, the initial thing is that they know that a legalized company gives identity and seriousness to do business, provides confidence for their customers and ensures compliance with their obligations. In conclusion, manufacturers must learn to make use of digital marketing, especially those belonging to SMEs. On the other hand, it is essential to establish decision making regarding marketing and digital marketing since they are fundamental tools for the success of any organization, but due to the lack of knowledge it is impossible for owners to make the right decisions.

Keywords: Digital marketing, competitive approach, economic crisis, design, footwear sector, cluster.

 

RESUMEN

El presente artículo estableció como objetivo principal diseñar un modelo de marketing digital con un enfoque competitivo para contrarrestar la crisis económica por el Covid-19 en sector calzado de la ciudad de Cúcuta. La metodología utilizada fue descriptiva de enfoque cuantitativa. Asimismo, se utilizó métodos estadísticos y métricas necesarias para evidenciar los resultados de las encuestas, así como también en el cálculo y aplicación de la muestra ya que estos apartados son objetos de calificación numérica e interpretación estadística para conocer diferentes patrones de comportamiento. Como resultado se obtuvo que la formalización de estas empresas es primordial, en algunos casos no se conforman legalmente para poder eludir impuestos, se cree que de esa forma a largo plazo serán más rentables, pero preparar a los empresarios del calzado para exportar, lo inicial es que ellos conozcan que una empresa legalizada da identidad y seriedad para realizar negocios, brinda confianza para sus clientes y asegura el cumplimiento de sus obligaciones. En conclusiones, los fabricantes deben aprender hacer uso del marketing digital, especialmente los pertenecientes a las PYMES. Por otro lado, se hace indispensable que se establezcan toma de decisiones en cuanto al marketing y el marketing digital puesto que son herramientas fundamentales para el éxito de cualquier organización, pero debido a la falta de conocimiento es imposible que los dueños puedan tomar decisiones correctas.

Palabras clave: Marketing digital, enfoque competitivo, crisis económica, diseño, sector del calzado, clúster.

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Publicado

2023-12-15

Cómo citar

Lisbeth Leal, I., Guerrero Jaimes, R. M., & Mogollón García, M. (2023). Model of marketing to counteract the economic crisis in sector of footwear articles in Cúcuta, Colombia. Universidad Y Sociedad, 15(S3), 120–131. Recuperado a partir de https://rus.ucf.edu.cu/index.php/rus/article/view/4218