Promoting Work-Life Balance for Female Students: A Comparative Study of Engineering and Pharmacy Departments in UAE Universities

Autores/as

Resumen

ABSTRACT

Education is a key that provides different prospects for self-consciousness and self-actualization to every individual. It promotes self-esteem among women which empowers them to stand in society. Educated women are intense towards enchanting measures to improve themselves and their children. This study thus contributes to the existing literature of education by investigating the role of universities in balancing the student life and married life of female students, specifically in the case of engineering and pharmacy department from UAE. The study also offers a comparison between engineering and pharmacy departments of UAE universities in respect of balancing the student life and married life of female students. The students of pharmacy and engineering department are the respondents of the present study. For this purpose, a total of 400 questionnaires (200 from each department) are distributed among the respondents using disproportionate random sampling technique. The study applies a series of two-tailed independent group t-tests and one-way between groups ANOVA to estimate the empirical findings using SPSS. The study finds that there is a significant difference between two departments of UAE universities in balancing the student and married lives of female students. Findings also indicate that both the departments are significantly different in balancing the married student’s life on the basis of age and education. Moreover, it is found that more than 70% of the respondents (for both departments) are agreed that their universities are playing significant role in balancing the student and married lives of female students. The study suggests that the universities should accommodate their students through the provision of flexible time management, flexible course requirement, reasonable finances, future employment and career prospects, and managing academic workload.

Keywords: Student Life, Married Life, Female Students, Work-Life Balance, UAE

RESUMEN

La educación es una clave que brinda diferentes perspectivas de autoconciencia y autorrealización a cada individuo. Promueve la autoestima entre las mujeres, lo que las empodera para mantenerse en la sociedad. Las mujeres educadas son intensas hacia las medidas encantadoras para mejorarse a sí mismas y a sus hijos. Por lo tanto, este estudio contribuye a la literatura educativa existente al investigar el papel de las universidades en el equilibrio de la vida estudiantil y la vida matrimonial de las estudiantes, específicamente en el caso del departamento de ingeniería y farmacia de los EAU. El estudio también ofrece una comparación entre los departamentos de ingeniería y farmacia de las universidades de los EAU con respecto al equilibrio entre la vida estudiantil y la vida matrimonial de las estudiantes. Los estudiantes de los departamentos de farmacia e ingeniería son los encuestados del presente estudio. Para ello, se distribuyen entre los encuestados un total de 400 cuestionarios (200 de cada departamento) mediante la técnica de muestreo aleatorio desproporcionado. El estudio aplica una serie de pruebas t de grupos independientes de dos colas y ANOVA unidireccional entre grupos para estimar los hallazgos empíricos utilizando SPSS. El estudio encuentra que existe una diferencia significativa entre dos departamentos de universidades de los EAU en el equilibrio de la vida estudiantil y matrimonial de las estudiantes. Los hallazgos también indican que ambos departamentos son significativamente diferentes en el equilibrio de la vida del estudiante casado en función de la edad y la educación. Además, se encuentra que más del 70% de los encuestados (para ambos departamentos) están de acuerdo en que sus universidades están jugando un papel importante en el equilibrio de la vida estudiantil y matrimonial de las estudiantes. El estudio sugiere que las universidades deben acomodar a sus estudiantes a través de la provisión de una gestión del tiempo flexible, requisitos de cursos flexibles, finanzas razonables, empleo futuro y perspectivas de carrera, y la gestión de la carga de trabajo académico.

Palabras clave: Vida estudiantil, vida conyugal, estudiantes mujeres, conciliación entre la vida laboral y personal, Emiratos Árabes Unidos

Descargas

Publicado

2023-06-27

Cómo citar

Abudaqa, A., Alzahmi, R. A., Faiz Hilmi, M., AlMujaini, H., & Almansoori, A. (2023). Promoting Work-Life Balance for Female Students: A Comparative Study of Engineering and Pharmacy Departments in UAE Universities. Universidad Y Sociedad, 15(S2), 281–291. Recuperado a partir de https://rus.ucf.edu.cu/index.php/rus/article/view/3893