The concept of “sin" in folklore and its expression in different genres
Resumen
ABSTRACT
The category of sin occupies a central place in all primitive and world religions, and it has an ethn?cultural essence. The concept "Sin" is expressed both in philosophical, journalistic literature, fiction, and in linguistic constructions, and stable phrases used in everyday communication. It occupies a special place in mythological and religious views, so is an integral part of the traditional world picture and this is what determines its description in a number of folklore genres. Taking this into account, the objective of this work is to discuss the forms of expression of the concept of sin in different genres of folklore, analyzing examples of Azerbaijani, Russian, Turkish, Greek, and Jewish folklore sample. For this, in the investigation it is traced the reflection of the concept in the forms of prohibitions, proverbs, sayings, beliefs, legends, stories, epics showing that there is a functional and thematic connection between these genres. For example, this way, small paremic units on this topic are expanded by adding new motives and characters, as well as the repetition of motives is transformed into larger genres. Comparisons reveal similarities, and sometimes even identity between the plots of many texts. The author believes this correspondence happens due to 3 different reasons: firstly, in the same situations, regardless of nationality human thinking works on the basis of the same algorithms (the commonality of basic values among different peoples is also associated with this); secondly, the mutual influence of these peoples during various contacts; and thirdly, the use of the same source (meaning the sacred books sent down from heaven).
Keywords: Folklore, sin and punishment, similar plots, archaic thinking.
RESUMEN
La categoría de pecado ocupa un lugar central en todas las religiones primitivas y mundiales y tiene una esencia etnocultural. El concepto "Pecado" se expresa tanto en la literatura filosófica, periodística, de ficción, como en construcciones lingüísticas y frases estables utilizadas en la comunicación cotidiana. Ocupa un lugar especial en los puntos de vista mitológicos y religiosos, por lo que es una parte integral de la imagen del mundo tradicional y esto es lo que determina su descripción en una serie de géneros folclóricos. Teniendo esto en cuenta, el objetivo de este trabajo es discutir las formas de expresión del concepto de pecado en diferentes géneros del folclore, analizando ejemplos del folclore azerbaiyano, ruso, turco, griego y judío. Para ello, en la investigación se rastrea el reflejo del concepto en las formas de prohibiciones, refranes, refranes, creencias, leyendas, cuentos, epopeyas demostrando que existe una conexión funcional y temática entre estos géneros. Así, por ejemplo, se amplían pequeñas unidades parémicas sobre este tema añadiendo nuevos motivos y personajes, así como la repetición de motivos se transforma en géneros más amplios. Las comparaciones revelan similitudes y, a veces, incluso identidad entre las tramas de muchos textos. El autor cree que esta correspondencia ocurre debido a 3 razones diferentes: en primer lugar, en las mismas situaciones, independientemente de la nacionalidad, el pensamiento humano funciona sobre la base de los mismos algoritmos (la comunidad de valores básicos entre diferentes pueblos también está asociada con esto); en segundo lugar, la influencia mutua de estos pueblos durante varios contactos; y en tercer lugar, el uso de la misma fuente (es decir, los libros sagrados enviados desde el cielo).
Palabras clave: Folklore, pecado y castigo, tramas similares, pensamiento arcaico.
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