Perspectives on Environmental Education and Environmental Justice for a Latin America and the Caribbean Post-Covid-19.

Resumen

ABSTRACT

Latin America and the Caribbean is between regions the world with the highest number of Covid-19 deaths. What is certain is that some factors allow the continent to suffer more damage and have greater difficulty in facing the pandemic, the objective of this research situated in the field of Fundamentals of Environmental Education is to understand this situation at first, and then seek to point out alternatives for the region. These alternatives are found from the horizon of environmental justice for the post-Covid-19. The study follows a methodological approach of Philosophical Hermeneutics. as perspectives the study points to: adoption of Eco socialism, change in the energy mix; change in consumption practices; change in human-nature relations, new ways of bringing nations together, overcoming the colonialist model; strengthening of potential and overcoming the discourse of poverty; Latin American solidarity as a possibility to overcome social exclusion; the reinvention of more democratic political systems with the effective participation of the population; appreciation of Latin American identity, based on the recognition of Traditional Peoples; and facing the postponement of the discussion on climate change.

Keywords:

Perspectives, Environmental Education, Post-COVID-19, Latin America, The Caribbean.

RESUMEN

América Latina y el Caribe se encuentra entre las regiones del mundo con mayor número de muertes por Covid-19. Lo cierto es que algunos factores permiten que el continente sufra más daños y tenga mayores dificultades para enfrentar la pandemia, el objetivo de esta investigación situada en el campo de los Fundamentos de la Educación Ambiental es comprender esta situación en un primer momento, para luego buscar señalar alternativas para la región. Estas alternativas se encuentran desde el horizonte de la justicia ambiental para el post-Covid-19. El estudio sigue un enfoque metodológico de la Hermenéutica Filosófica. como perspectivas el estudio apunta a: adopción del ecosocialismo, cambio en el mix energético; cambio en las prácticas de consumo; cambio en las relaciones hombre-naturaleza, nuevas formas de acercar a las naciones, superación del modelo colonialista; fortalecimiento de potencialidades y superación del discurso de la pobreza; La solidaridad latinoamericana como posibilidad de superación de la exclusión social; la reinvención de sistemas políticos más democráticos con la participación efectiva de la población; valoración de la identidad latinoamericana, a partir del reconocimiento de los Pueblos Tradicionales; y ante la postergación de la discusión sobre el cambio climático.

Palabras clave:

Perspectivas, Educación ambiental, Post-COVID-19, América Latina, El Caribe.

Publicado
2023-03-17
Cómo citar
Alves Pereira, V., Florêncio da Silva, R., & Namara Valdes, A. de J. (2023). Perspectives on Environmental Education and Environmental Justice for a Latin America and the Caribbean Post-Covid-19. Universidad Y Sociedad, 15(2), 73-81. Recuperado a partir de https://rus.ucf.edu.cu/index.php/rus/article/view/3607