Predictors of impulsive buying: attitudes towards money, debt, irrational happiness, materialism, and sustainable consumption in Honduras

Resumen

ABSTRACT

The purpose of this study was to determine the factors related to Impulsive Buying, explicitly identifying the role of peoples' Attitudes toward Money and Debt, Irrational Happiness, Materialistic Values, and Sustainable Consumption Behaviors. This was achieved using a quantitative methodology, with a non-experimental transversal design. Data was collected through online questionnaires answered by Hondurans. The sample size was 242 participants. Results indicate that subjects with higher scores in Attitudes towards Debt and Money (low financial control), Irrational Happiness, and Materialistic Values, have a higher tendency toward Impulsive Buying. On the other hand, Sustainable Consumption Behaviors are a protective factor, diminishing Impulsive Buying scores. These accounted for 50% of the variance in Impulsive Buying scores. The findings are discussed in light of previous research and their implications for the field of behavioral economics.

Keywords:

impulsive buying, debt, irrational happiness, materialism, sustainable consumption behavior

RESUMEN

Este estudio tuvo como propósito determinar los factores que explican las compras impulsivas, considerando el rol de la actitud hacia el dinero y el endeudamiento, la felicidad irracional, valores materialistas, y los comportamientos de consumo sostenible. Para ello se utilizó una metodología cuantitativa, con un diseño no-experimental de tipo transversal. Los datos fueron recolectados por medio de cuestionarios virtuales divulgados entre la población hondureña. El tamaño de la muestra consistió en un total de 242 participantes. Los resultados indican que una alta tendencia a realizar compras impulsivas se ve influenciada de manera positiva y significativa por actitudes favorables hacia el dinero (bajo control financiero) y el endeudamiento, la felicidad irracional y los valores materiales. Por otro lado, los comportamientos de consumo sostenible sirven como factor protector, disminuyendo la predisposición a realizar compras impulsivas. En conjunto, estas variables explican el 50% de la varianza en los puntajes de compras impulsivas. Estos resultados se discuten en consideración a investigaciones previas y a sus implicaciones en el campo de la economía comportamental.

Palabras clave:

compras impulsivas, endeudamiento, felicidad irracional, materialismo, comportamientos de consumo sostenible

Publicado
2022-11-01
Cómo citar
Landa-Blanco, M. (2022). Predictors of impulsive buying: attitudes towards money, debt, irrational happiness, materialism, and sustainable consumption in Honduras. Universidad Y Sociedad, 14(6), 404-413. Recuperado a partir de https://rus.ucf.edu.cu/index.php/rus/article/view/3389