Value and meaning orientations of pedagogical university students

Resumen

Teachers play a key role in students’ upbringing. For this reason, it is vital to ensure the develop-ment of spiritual, personal, social, and professional values and attitudes in pedagogical staff who then would be able to pass them on to the next generation. The study uses the method of theoreti-cal analysis of literature and online sources (the study of the global experience in research and resolution of the studied issue), psychodiagnostic methods, namely the Rokeach Value Survey and D.A. Leontiev’s “Life-meaning orientations test”, and quantitative data processing methods. The article presents the results of an experimental study of value and meaning orientations in pedagog-ical university students. It can be concluded that important purposes in life are found in the over-whelming majority of the surveyed students, yet some of them do not ponder their future. The conducted research presents a certain scientific interest since the study of value and meaning ori-entations of future teachers will allow obtaining the most accurate image of the modern teacher and revealing the essence of their priorities and orientations.

Keywords:

Study, values, life-meaning orientations, pedagogical university student, teacher.

 

RESUMEN

Los profesores juegan un papel clave en la educación de los estudiantes. Por esta razón, es vital asegurar el desarrollo de valores y actitudes espirituales, personales, sociales y profesionales en el personal pedagógico, que luego podrá transmitirlos a la siguiente generación. El estudio utiliza el método de análisis teórico de la literatura y fuentes en línea (el estudio de la experiencia global en la investigación y resolución del problema estudiado), métodos de psicodiagnóstico, a saber, la En-cuesta de Valor de Rokeach y el D.A. La "prueba de las orientaciones del significado de la vida" de Leontiev y los métodos de procesamiento de datos cuantitativos. El artículo presenta los resultados de un estudio experimental de orientaciones valorativas y significantes en estudiantes universitarios pedagógicos. Se puede concluir que en la inmensa mayoría de los estudiantes encuestados se en-cuentran propósitos importantes en la vida, pero algunos de ellos no reflexionan sobre su futuro. La investigación realizada presenta un cierto interés científico ya que el estudio de las orientaciones de valor y significado de los futuros docentes permitirá obtener la imagen más certera del docente moderno y revelar la esencia de sus prioridades y orientaciones.

Palabras clave:

Estudio, valores, orientaciones de sentido de vida, universitario pedagógico, docente.
Publicado
2022-04-05
Cómo citar
Kudashkina, O. V., Belova, T. A., & Tarasova, S. V. (2022). Value and meaning orientations of pedagogical university students. Universidad Y Sociedad, 14(S1), 688-693. Recuperado a partir de https://rus.ucf.edu.cu/index.php/rus/article/view/2835