Innovative technologies in the teaching of historical, social and human sciences

Resumen

The relevance of the problem under study is due to the need to use positive historical experience in the theory of the organization of teaching social and human sciences. The purpose of the article is to state the main provisions of the optimal approach to the learning process, the essence of which is the use of such forms of organization, teaching methods and techniques, which, with minimal effort and time of the participants in the learning process, would achieve the maximum result in learning. The leading approach to the study of this problem is the use of such methods: theoretical analysis of literature, comparative studies, extrapolation and inductive-deductive method. The main results of the article are the identification and justification of innovative technologies, which, according to the results of modern research and theoretical interpretations in the field of teaching social and human sciences, are reduced to two main systems for organizing training: design training system; integrated learning system – “dialogue of cultures”. Materials of the article can be useful to teachers of history, social and human sciences in organizing training, creating work programs for training courses.

Keywords:

Learning optimization, innovative learning, project method, dialogue of cultures, heuristic pedagogy.

 

RESUMEN

La relevancia del problema en estudio se debe a la necesidad de utilizar la experiencia histórica positiva en la teoría de la organización de la enseñanza de las ciencias sociales y humanas. El propósito del artículo es establecer las principales disposiciones del enfoque óptimo del proceso de aprendizaje, cuya esencia es el uso de tales formas de organización, métodos y técnicas de enseñanza, que, con el mínimo esfuerzo y tiempo de los participantes en el proceso de aprendizaje, lograría el máximo resultado en el aprendizaje. El enfoque principal para el estudio de este problema es el uso de tales métodos: análisis teórico de la literatura, estudios comparativos, extrapolación, método inductivo-deductivo. Los principales resultados del artículo son la identificación y justificación de tecnologías innovadoras, que, de acuerdo con los resultados de las investigaciones modernas y las interpretaciones teóricas en el campo de la enseñanza de las ciencias sociales y humanas, se reducen a dos sistemas principales de organización de la formación: diseño sistema de entrenamiento; sistema de aprendizaje integrado - “diálogo de culturas”. Los materiales del artículo pueden ser útiles para los profesores de historia, ciencias sociales y humanas en la organización de la formación, creando programas de trabajo para cursos de formación.

Palabras clave:

Optimización del aprendizaje, aprendizaje innovador, método de proyecto, diálogo de culturas, pedagogía heurística.

Publicado
2020-09-29
Cómo citar
Mykhailychenko, O., Ponomarenko, T., Shapovalova, O., Ivanii, O., & Ivanii, I. (2020). Innovative technologies in the teaching of historical, social and human sciences. Universidad Y Sociedad, 12(5), 290-294. Recuperado a partir de https://rus.ucf.edu.cu/index.php/rus/article/view/1710