Empirical and scientific knowledge in interface: a dialogue of knowledge to environmental education
Resumen
This work points out possibilities for educational work within the context of environmental education permeated by traditional and scientific knowledge in the teaching of biology. This study aimed to demonstrate how medicinal plants can significantly contribute to the learning of plant morphology contents in a natural environment, within formal education, in a school whose students have deep popular knowledge and, when dialoguing with biological science specific to the study of vegetables - botany, there was a very interesting appropriation of learning. Thus, guided by an ethnographic method, these some of these local knowledges were investigated and, subsequently, through qualitative empirical research, they were transposed into the classroom and compared to the contents of Botany in the textbooks used with the students participating in the research. The results indicate that students share a significant body of knowledge and practices typical of their cultural traditions, which, in view of the intensification of the globalization process, present risks of disappearance and / or mischaracterization.
Keywords:
Knowledge Dialogue, environmental education, traditional knowledge, medicinal plants, botany teaching.
RESUMEN
Este trabajo señala las posibilidades de trabajo educativo en el contexto de la educación ambiental impregnada por el conocimiento tradicional y científico en la enseñanza de la biología. Este estudio tuvo como objetivo demostrar cómo las plantas medicinales pueden contribuir significativamente al aprendizaje de los contenidos de la morfología de las plantas en un entorno natural, dentro de la educación formal, en una escuela cuyos estudiantes tienen un conocimiento popular profundo y, al dialogar con la ciencia biológica específica para el estudio de hortalizas - botánica, hubo una apropiación muy interesante del aprendizaje. Así, guiados por un método etnográfico, estos algunos de estos conocimientos locales fueron investigados y, posteriormente, a través de una investigación empírica cualitativa, fueron trasladados al aula y comparados con los contenidos de Botánica en los libros de texto utilizados con los estudiantes que participaron en la investigación. Los resultados indican que los estudiantes comparten un cuerpo significativo de conocimientos y prácticas típicas de sus tradiciones culturales, que, en vista de la intensificación del proceso de globalización, presentan riesgos de desaparición y / o caracterización errónea.Palabras clave:
Diálogo de conocimiento, educación ambiental, conocimiento tradicional, plantas medicinales, enseñanza de botánica.Descargas
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