Analysis of decision-making styles of school administrators according to various variables

Resumen

This study aims to reveal how the decision-making styles of administrators change according to demographic characteristics. In the study, Decision Making Styles Scale was used. The sample of the study consists of 365 administrators working in state high schools. The data were analyzed by the SPSS statistical program. The independent sample t-test was used to determine whether the decision-making styles of the administrators differed from demographic factors according to gender and education level. One-way analysis of variance (ANOVA) was used to determine whether or not they differ according to age, location, working time and total working time. Levene test was used to determine the variance of the groups before the analysis and variance homogeneity tests were applied in case of differences. As a result of the research, it has been found that decision making styles differ partially according to age, gender, working time in the position and total working time, but not according to education level and position.

Keywords:

Administrator, school administrator, decision making style.

 

RESUMEN

Este estudio tiene como objetivo revelar cómo los estilos de toma de decisiones de los administradores cambian de acuerdo con las características demográficas. En el estudio, se utilizó la Escala de estilos de toma de decisiones. La muestra del estudio consta de 365 administradores que trabajan en escuelas secundarias estatales. Los datos fueron analizados por el programa estadístico SPSS. La prueba t de muestra independiente se utilizó para determinar si los estilos de toma de decisiones de los administradores diferían de los factores demográficos según el género y el nivel educativo; El análisis de varianza unidireccional (ANOVA) se utilizó para determinar si difieren o no según la edad, la ubicación, el tiempo de trabajo y el tiempo de trabajo total. Se usó la prueba de Levene para determinar la varianza de los grupos antes del análisis y se aplicaron las pruebas de homogeneidad de varianza en caso de diferencias. Como resultado de la investigación, se ha encontrado que los estilos de toma de decisiones difieren parcialmente según la edad, el género, el tiempo de trabajo en el puesto y el tiempo de trabajo total, pero no según el nivel de educación y el puesto.

Palabras clave:

Administrador, administrador de la escuela, estilo de toma de decisiones.

Publicado
2020-04-28
Cómo citar
Akyürek, S. (2020). Analysis of decision-making styles of school administrators according to various variables. Universidad Y Sociedad, 12(2), 405-416. Recuperado a partir de https://rus.ucf.edu.cu/index.php/rus/article/view/1537