An analysis of media reportage of conflict during the 2007, 2013 and 2017 Kenyan presidential elections: a peace journalism approach

Resumen

This study investigates the role the media play in conflict management and particularly focuses on identifying the approach adopted by the media when reporting electoral conflicts during the 2007, 2013 and 2017 in presidential elections in Kenya. The study was hinged upon the Peace Journalism model first proposed by Johanne Galtung and progressed by Lynch and McGoldrick. The model basically identifies two broad approaches and several indicators under each approach that the media can adopt when reporting conflict. Using a combination of methods- content analysis and in-depth interviews, the researchers critically analyzed 360 media reports from 2007, 2013 and 2017 electoral periods and interviewed a number of key stakeholders that could shed light on the issues being discussed. The findings showed that media houses in Kenya adopted the war journalism approach in 2007 and gradually shifted to the peace journalism approach by 2017. The findings also showed a correlation between the reduction in violent incidence and the media approach to reporting conflict during the periods under review. This study recommends that future studies seek to find out how other factors such as demographics, government interference and socio-economic status of individuals moderate the influence of media on conflict escalation or de-escaltion.

Keywords:

Conflict management, Peace building, Media, Peace Journalism, War Journalism, Communication.

 

RESUMEN

TEste estudio investigó el papel que juegan los medios de comunicación en la gestión de conflictos y se centra particularmente en identificar el enfoque adoptado por los medios de comunicación al informar conflictos electorales durante las elecciones presidenciales de 2007, 2013 y 2017 en Kenia. El estudio se basó en el modelo de Periodismo de Paz propuesto por primera vez por Johanne Galtung y progresado por Lynch & McGoldrick (2005). Básicamente, el modelo identifica dos enfoques generales y varios indicadores bajo cada enfoque que los medios pueden adoptar al informar un conflicto. Utilizando una combinación de métodos: análisis de contenido y entrevistas en profundidad, los investigadores analizaron críticamente 360 informes de los medios de comunicación de los períodos electorales de 2007, 2013 y 2017 y entrevistaron a varios interesados clave que podrían arrojar luz sobre los temas que se están discutiendo. Los hallazgos mostraron que los medios de comunicación en Kenia adoptaron el enfoque de periodismo de guerra en 2007 y gradualmente cambiaron al enfoque de periodismo de paz en 2017. Los hallazgos también mostraron una correlación entre la reducción de la incidencia violenta y el enfoque de los medios para informar conflictos durante los períodos bajo revisión. Este estudio recomienda que los estudios futuros busquen descubrir cómo otros factores como la demografía, la interferencia del gobierno y el estado socioeconómico de las personas moderan la influencia de los medios en la escalada o disminución del conflicto.

Palabras clave:

Gestión de conflictos, construcción de la paz, medios de comunicación, periodismo de paz, periodismo de guerra, comunicación.
Publicado
2020-03-13
Cómo citar
Awobamise, A., Jarrar, Y., & Owade, J. (2020). An analysis of media reportage of conflict during the 2007, 2013 and 2017 Kenyan presidential elections: a peace journalism approach. Universidad Y Sociedad, 12(2), 184-191. Recuperado a partir de https://rus.ucf.edu.cu/index.php/rus/article/view/1506